Spørsmål:
Heisann. Vi får vårt første barn nå i juli, og vurderer å leie et hus på grand canaria litt utpå høsten, for å ta vår sommerferie der sammen med et vennepar som er i akkurat samme situasjon. Hvilke vaksiner må barnet vårt ha fått før vi drar? Det blir sansynligvis snakk om slutten av september, da barnet vårt er like etter to måneder. mange sier det viktigste er at man holder amminga i orden, fordi man beskytter barnet sitt best på den måten, men de skal jo ha vaksiner også. er det noen de MÅ ha tatt før vi reiser? Det er kun snakk om grand canaria og ikke noe annen plass isåfall. På forhånd, tusen takk:)

Svar:
Hei Camilla
Det høres deilig ut med en sommerferie på grand canaria. Når en planlegger utenlandstur er det en del ting en må tenke gjennom.
Angående ernæring er det riktig som du sier at morsmelk beskytter barnet best og er sterilt og klar til bruk.
Når det gjelder vaksiner er det vanligvis nok med ordinært program så sant dere reiser til rent turistmål over ikke mer enn ca 4 uker. Grand canaria regnes som et rent turistmål og har sannsynligvis bra vaksinasjonsdekning for barnevaksine, så smitterisikoen skulle ikke være nevneverdig høyere enn her hjemme.
Likevel er det en fordel at hun/han har startet vaksinasjonsprogrammet. Hun/han kan tidligst starte vaksinasjonsprogrammet når hun/han er 8 uker gammel. 2 doser gir veldig god beskyttelse, men ikke fullgod før han/hun er fullvaksinert ved 12-15 måneders alder.
Her gjelder det å veie det ene opp mot det andre. Dere kan også rådføre dere på vaksinasjonskontoret for reisevaksiner. Men valget må dere selv ta.
Informasjon om vaksiner kan dere også finne på www.fhi.no.
Hilsen Synnøve