Spørsmål:
hei, er gravid i 3mnd å har ei på 16mnd, vi skal til Egypt om en uke, så lurte på om dt trengs å ta noen vaksiner for hun på 16mnd å om dt er nå spessielt jeg må passe meg for mens vi er dær? er bare ei uke vi skal være dær

Svar:
Hei Elisabeth !
Svært relevant spørsmål nå når det nærmer seg ferietid.
Dersom din datter har fulgt vanlig vaksinasjonsprogram er hun nå fullvaksinert etter norske anbefalinger.
Når det gjelder utenlandsreiser skiller vi vanligvis mellom 2 grupper. Gruppe 1 er turist og forretningsreiser (opptil 3-4 uker) til byer og turiststeder med dagsutflukter. Gruppe 2 er korte eller langvarige utenlandsreiser og opphold i områder med dårlige hygieniske og sanitære forhold, og/eller nær og langvarig kontakt med lokalbefolkningen (f.eks. innvandrere på besøk til tidligere hjemland, ryggsekktur, arbeidsopphold).
Anbefalingene er forskjellige for de to gruppene. De kan variere noe og dere bør derfor ta kontakt med det lokale vaksinasjonskontor for utenlandsvaksiner. Disse vaksinene dekkes desverre ikke av helsestasjonstjenesten.
Når det gjelder generelle råd ved utenlandsreiser bør en merke seg følgende:
For små barn kan det virke forstyrrende å gå over både til ny mat og nytt miljø samtidig. Start derfor ikke med nye typer grøter eller middagsmat på reisen.
Når det gjelder å forebygge diare og matforgifting så er det viktig å koke alt drikkevann som ikke er på flaske/boks, unngå isbiter i vannet. Vær forsiktig med skalldyr, hjemmelaget iskrem og salat. Kokt og stekt mat som er nylig tilberedt er tryggest. All frukt bør skrelles.
Solen i Egypt er mye sterkere enn i Norge så husk solkrem med høy faktor og dekk huden med klær. Se forøvrig mitt svar ang. barn og sol.
Siden du er gravid er det viktig at du ikke er i kontakt med dyr, spiser rått kjøtt eller salat som er dårlig vasket. Vær også nøye med hygienen.
Det er også lurt å ha med sårsalve, kompresser, plaster og myggmiddel.
Ha en riktig god ferie !
Hilsen Synnøve