Spørsmål:
Vi har bestemt oss for å dra på ferie til Spania (hvis alt går bra med barn og fødsel), ca to mnd etter at barnet vårt er født. Tempraturene begynner å synke der nede i september, og vi skal bo i et stort og trygt hus der som svigers eier. Vi skal dra med et vennepar som har en gutt på 1 år, og vi gleder oss veldig da vi virkelig trenger å komme oss bort litt! Er det noen forhåndsregler du kan gi meg/oss ang. å reise med små barn med fly, til et land med et annet klima? Burde vi feks holde oss unna airconidtion? Har jeg rett i at jeg ikke skal ta babyen med ut i sola når han er så ung som to mnd? Hadde vært kjempefint med svar, da det ikke står så mye om dette inne på babyverden.

Svar:
Hei Ranja !
Høres deilig ut med en tur til Spania i september.
Det som er fordelen med å dra med et barn på 2 måneder er at hun trenger kun morsmelk. Du slipper med andre ord å tenke på mat og drikke. Morsmelken inneholder også mange beskyttende stoffer som kan hindre at hun blir syk. Antistoffer mot de sykdommer som du har hatt fra du var barn er nå i morsmelken og gir beskyttelse. Men en skal være klar over at det kan være fremmede bakterier i Spania som du ikke har antistoffer mot. Vær derfor nøye med hygienen. Hun har heller ikke startet vaksinasjonsprogram, men Spania krever ingen andre vaksiner enn i Norge.
Ang flyreisen kan noen barn få trykk i øret under letting og landing, ammer du henne eller hun suger på en smokk idet flyet går opp og ned pleier det å hjelpe.
Aircondition kan gi trekk og den store overgangen fra varmen ute kan gjøre en mer utsatt for å få en forkjølelse. På den andre siden bør hun ikke sove i et rom som er for varmt. Prøv å holde henne på avstand fra uttaket på aircondition.
Når det gjelder sol bør hun skjermes fra direkte solbestråling. La henne ligge under en parasoll, ha hodeplagg på og evt dekke hud med lette klær.
Håper dette ga svar på det du lurte på.
God tur !
Hilsen Synnøve