Spørsmål:
Hei. Jeg og min samboer har blitt invitert i bryllup i Hellas til sommeren. Vi har veldig lyst å dra og kombinere dette med ferie (ca 6dager). I begynnelsen av juli (aktuelt tidspkt), vil vårt første barn være ca 2,5mnd gammelt og vi er veldig istuss på om det er for tidlig å ta med seg en så liten krabat. Er det uansvarlig å ta med enn så liten baby? Hvilke farer er det? Og evt hvor gammel bør en liten en være for å reise til Hellas?

Svar:
Hei Line
Det høres spennende ut med en tur til Hellas! Landene i vesteuropa krever ikke noen ekstra vaksiner utover det norske vaksinasjonsprogrammet. Bor dere på et sted med høy standard og følger vanlige råd for god hygiene skulle det ikke være så mye større fare enn å bo i Norge. På den annen side har hun bare fått en vaksinedose før dere reiser og er dermed ikke fullt beskyttet mot de sykdommer vi vaksinerer mot. Morsmelken beskytter en del mot infeksjoner og fordelen med amming er at du slipper å tenke på smitte gjennom mat og drikke. Utover denne informasjonen kan jeg ikke si om dere bør reise eller ikke, det må dere vurdere selv.
Hilsen Synnøve