Spørsmål:
Hei! Vi ska på ferie til kreta 28.mai, og vi har en liten gutt som er 11 mnd da, hva kan jeg gi han til å spise? må jeg ha med middags glass, kan jeg koke vann fra springen, eller må jeg kjøpe flaske vann får så og koke det? Har du noen gode råd angående reise med små barn? =)

Svar:
Hei Anita
Svært relevant spørsmål å stille nå når det nærmer seg ferietid og reiser.
Kreta regnes for å være et trygt land å reise til. Dersom dere har planlagt et korttidsopphold på hotell vil jeg tro at den hygieniske standaren er tilfredstillende.
Likevel bør en ta visse forholdsregler.
For små barn kan det virke forstyrrende og gå over både til ny mat og nytt miljø samtidig. Start derfor ikke med nye typer grøter eller middagsmat på reisen.
Når det gjelder å forebygge diare og matforgifting så er det viktig å koke alt drikkevann som ikke er på flaske, unngå isbiter i vannet. Vær forsiktig med skalldyr, hjemmelaget iskrem og salat. Kokt og stekt mat som er nylig tilberedt er tryggest. All frukt bør skrelles.
Solen i Kreta er mye sterkere enn i Norge så husk solkrem med høy faktor og dekk huden med klær, ikke glem solhatt.
Det er også lurt å ha med sårsalve, desinfeksjonsvæske, kompresser og plaster.
Se også det jeg har skrevet tidligere under Reise.
Ha en riktig god tur!
Hilsen Synnøve