Spørsmål:
Hei!
Hva skal vi gjøre? Vi prøver å få lillegutt til å begynne å gå på doen. Han blir 3 år nå og er egentlig veldig stor gutt snakker og har nå begynt å kjenne når han må på do. Han sier han må bæsje og tisse men nekter å sette seg på do eller på potta.
Hva skal vi gjøre? Har du noen gode råd? Håper på svar.

Svar:
Hei !
Dette er et nokså vanlig problem blant småbarn. Det som er bra er at han kjenner og gir beskjed når han må bæsje og tisse. Det bør han få ros for. Mange er derimot redde for å sitte på do eller potte. Å gjøre fra seg i bleien derimot pleier å være trygt.
Jeg vil råde deg til å gå forsiktig frem. Dersom en prøver å tvinge frem noe kan det gå i vranglås og bli et langvarig problem. Planlegg sammen hva dere skal gjøre når han kjenner at han må. Dette gir ham trygghet og en følelse av kontroll. Eks. At han ber om å få på bleien når han må tisse eller bæsje. Det kan være lurt at han er med å hive bæsjen i do. Neste skritt kan være å bli fortrolig med do/potte.
Gi ham ros når han gjør det dere har blitt enig om selv om det ikke alltid lykkes. Kanskje kan belønning i form av klistremerke el.l. være lurt. Prøv å ikke fokusere for mye rundt dette eller skjenne dersom det skjer uhell. Dette er ikke noe gutten kan for.
Du kan også prøve å fortelle gutten at : "Bæsjen vil ikke ut, men nå skal vi
prøve å lure bæsjen til å komme ut i doen/på potten. Hvordan tror du vi kan få det til?"
Uansett er det viktig å ha et avslappet og lite stresspreget opplegg rundt renslighetstreningen.
Hilsen Synnøve