Spørsmål:
Hei! Vi har en liten gutt på akkurat ett år som er så fryktelig sjalu på storebror på tre år. Storebror krever lite, men de få gangene han sitter på fanger hyler lillebror hysterisk og vil opp på fanget han også. lillebror sitter stortsett på fanget hele dagen, da han krever dette. Lillebror eg også veldig sjalu på sin far, bare han er borti meg. Disse sjalusifaktene gjelder kun mot meg. Hvordann få han over dette? Det resulterer i at storebror trekker seg unna for å slippe hylingen, noe som er vondt for oss å se. Håper på svar!

Svar:
Hei Annikken!
Jeg forstår godt at dere synes situasjonen er vanskelig. Sjalusi mellom søsken er veldig vanlig og det kan være begge veier som i dette tilfellet sjalusi fra lillebror til både storebror og far. Jeg må først si at dere har en fantastisk tolmodig storebror. Pass bare på at også han får sine behov dekket. Han trenger like mye både mor og far. Det er viktig at han får anerkjent sine vanskelige følelser for situasjonen. Prøv å les kroppsspråket og sett ord på hva dere tror han føler eller spør ham og lytt til dem. Si at også dere synes det er vanskelig når lillebror hyler sånn, men understrek at det ikke er storebror sin feil. Dersom han kommer med tanker om at han vil levere ham tilbake til sykehuset e.l., si at dere forstår ham, men at det kan vi ikke gjøre. Planlegg sammen kjekke ting storebror kan gjøre alene med mor og far. Husk å gi ham mye kroppskontakt og nærhet.
Det er tydelig at lillebror er svært knyttet til mammaen og det er bra, men han er for liten til å forstå at han må dele din kjærlighet med både storebror og pappaen. Det første som er viktig er at ikke lillebrors hyling styrer hele familien. Dere som er voksne må ta over styringen. Det enkleste er å begynne når både mor og far er hjemme. Mor og far bør bytte på å legge lillebror og passe ham. Selv om lillebror hyler hos far er han jo trygg. Kanskje er det lettest at mor tar med storebror på tur, mens far er hjemme med lillebror eller omvendt. Storebror trenger nok å være mye med mammaen alene. Det er viktig for å få bekreftet at han er like mye elsket nå også og si det til ham både med ord og kyss og klem. Barn er akuratt som oss voksne de elsker å høre det gang på gang.