Spørsmål:
hei . mitt spørsmål er... jeg har ei datter på 19 mnd. jeg leker med henne helt til hun skal legge seg, men hva er riktig? er det slik at man bør aktivisere eller leke med barnet hele tiden?jeg får dårlig skyldfølelse når jeg ikke leker med henne. skal pappa levere henne i bhg tenker jeg-hva tenker hun om meg?er jeg dårlig mor?uf synes det er slitsomt å tenke sånn men er skikkelig hønemor... jeg vil egentlig bare vite hva man bør gjøre når man kommer hjem fra bhg og event.hvor mye må man "leke"sammen med barnet? og har du noe tips til ting å gjøre i helgen, feks bibliotek,tur i skogen,badetur... noe annet? håper jeg kan få svar på det sanrest .. .takk

Svar:
Hei Semra!
Så flott å høre hvor glad du er i datteren din og at du ønsker henne det aller beste. Hun er heldig som har en mamma og pappa som bryr seg så mye om henne.
Hun trenger dere begge to både i lek, samvær og ved behov for trøst. Samtidig har hun også behov for å være alene og sammen med andre venner og familie. Heldig er de som har mange voksne og barn rundt seg.
Men ingen kan erstatte mamma og pappa. Dere to kjenner datteren deres best og vet hva hun liker og ikke liker. La henne vise vei. Hun vil med kroppsspråket og etterhvert ord fortelle dere hva hun har behov for. Lytt til hva hun sier med ord eller kropp og anerkjenn ønskene, behovene, følelsene og tankene. Kanskje vil hun ta deg bort til lekene når hun vil leke, eller kanskje hun er lei seg og trenger trøst, eller kanskje hun har behov for å leke alene. I den alderen er det også kjekt "å hjelpe til " i huset. Gi henne en klut når du vasker.
Noen ganger kan barn få lyst til å gjøre uakseptable ting som å bite eller slå når de blir sinte. Hvis det gjelder din datter kan du si at du ser at hun er sint og det er greit, men hun har ikke lov å slå. Vis henne alternative måter å få ut sinne på som eks å slå i en pute.
Det er ingen fasitsvar på hvordan oppdra barn. Dere er ekspertene på deres datter og bare dere i felleskap med henne kan finne ut hva som er best og kjekkest. Gjør aktiviteter som dere liker alle tre. Hun vil merke at dere blir glade når dere gjør ting dere liker og da blir hun også glad. Dine forslag var kjempegode. Kanskje kan dere finne flere ideer på tavle på helsestasjon, på butikken, i avisen, i telefonkatalogen mm. Bare fantasien setter grenser.
Hilsen Synnøve