Spørsmål:
Jeg har en sønn på 18 mnd som gråter seg bort, han begynner så fort han ikke får det som han vil. Da begynner han og hyle og slutter og puste og blir helt blå i ansiktet, han er som regel borte opptill flere sekunder, kanskje et halvt minutt nesten. jeg må som regel blåse han i ansiktet eller sprute vann i ansiktet hans for at han skal komme til seg selv igjen. Den siste gangen nå ble han helt borte for meg og jeg følte han bare forsvant helt fra meg,jeg ble livredd og trodde han skulle dø. Er dette normalt, syns det er så skremmende og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Svar:
Hei Anette!
Jeg forstår godt at du synes dette er skremmende. Det virker svært dramatisk og kalles affektutbrudd. Selv om det virker dramatisk og han skriker til han blir blå i ansiktet fordi han har holdt pusten så lenge så er det verste som kan skje at han besvimer, men da vil han jo også puste normalt igjen.
I ett til treårsalderen er det en del småbarn som får ukontrollerte raserianfall der de enten kaster seg på gulvet i et voldsomt emosjonelt opprør eller skriker til de blir blå i ansiktet. Når de får slike affektutbrudd virker det som de må gjennomleve det hele før de roer seg, og etterpå er barnet gjerne utmattet og trenger et trygt fang der det ofte sovner. Det nytter lite å snakke barnet til fornuft før det hele er over.
Det viktige er at du gir trygghet ved å være til stede, gjerne holde gutten og prøve selv å være rolig. Det ukontrollerte sinnet hans er også skremmende for ham selv. Etterpå kan du forklare hvorfor du måtte sette grenser for ham.
En trøst kan være at etterhvert som han blir flinkere til å snakke vil ofte sinneutbruddet bli erstattet av ord.
Er du likevel bekymret for om noe kan være galt kan du ta kontakt med helsestasjonen eller fastlegen.
Hilsen Synnøve