Spørsmål:
Hei, vi har en jente på litt over 2,5 år og en gutt på snart 5 mnd. I det siste har vi opplevd litt "nye takter" fra datteren vår; hun er blitt veldig urolig. Jeg tror det kan komme av at hun har vært mye bortreist de to siste månedene, uten oss, i 5-6 dager av gangen. Selv syntes jeg dette ble mye, og hun selv sa flere ganger at hun ikke ville reise, men jeg lot det skje av hensyn til alle besteforeldrene som ønsket henne på besøk hos seg. Nå i ettertid angrer jeg på at jeg ikke fulgte min egen magefølelse, for hun er veldig urolig. Hun vil ikke i barnehagen, vil ha med meg, selv om hun før alltid har likt seg der. Hun vil ikke ligge alene om kvelden, selv om dette aldri har vært noe problem før. Her en dag begynte hun å gråte fordi hun trodde hun skulle til mormor, selv om hun ikke skulle det - hun misforstod noe jeg sa, tror jeg. Jeg gjør mitt beste for å forklare at vi skal være hjemme alle sammen nå, men også at jeg må være hjemme med lillebror og at han er for liten til å være med i barnehagen. Jeg har hatt henne hjemme av og til, men å være alene med to så små barn hver dag hjemme går ikke i lengden. Oppe i dette har vi økende problemer med bleieavvenning - vi hadde et mislykket forsøk for et halvt år siden, da jeg også lot meg overtale til å sende henne til avvenning en uke hos besteforeldre, selv om jeg egentlig følte det var for tidlig. Nå angrer jeg jo også på det... I mellomtiden kom lillebror inn i familien, jeg rakk ikke følge opp avvenningen, og hun er nå blitt så vant til å ha en potte stående som hun ikke trenger å bruke at jeg får henne ikke til å faktisk benytte den. Hun greier fint å ta ned bukser og å sitte på den, men hun er livredd for å tisse på seg eller søle på gulvet (dette skar seg ved forrige forsøk), så vi kommer liksom ikke lenger nå. Men samtidig er hun tydelig lei av bleiene, og vil ikke ha dem på. Huden hennes trenger også hvile, ser jeg, hun får lett utslett og jeg gjør mitt beste med vann og olje og tørker godt for å unngå soppinfeksjon (i barnehagen blir det ikke tid til å la det tørke, og hun får utslett). Dette er mye på en gang for en liten jente - og jeg trenger sårt til gode råd her. Føler jeg har mistet litt av hennes tillit. Hva gjør jeg?? Hilsen fortvilet og sliten mamma.

Svar:
Hei fortvilet og sliten mamma
Det er lett å være etterpåklok. Men det ser ut som du selv har funnet årsaken til hennes uro. Å være 2,5 år er ikke stort og å måtte dele kjærligheten til mamma med et nytt søsken er ikke lett. Jeg tror at besteforeldrene ønsker det beste for dere og barnebarnet sitt og vil så gjerne bli kjent med henne og avlaste dere, men dere kjenner datteren deres best og ser hennes reaksjoner på adskillelsen fra dere.
Datteren deres er en egen person med egne følelser og det er viktig å ta disse på alvor. Når hun sier hun ikke vil reise tror jeg det er lurt å lytte til henne. Vent til hun blir større, da forstår hun mer og blir mer selvstendig. Kanskje det heller er lurere å spørre om besteforeldrene kan komme på besøk til dere? Da kan de avlaste deg og bli bedre kjent med barnebarnet sitt samtidig som hun er nær deg. Kanskje trenger hun litt tid på å bli rolig og trygg igjen. Vite at hun kan stole på dere og at dere lytter til hennes behov og ønsker. Dersom dere viser at dere forstår hennes følelser og behov og til en viss grad etterkommer hennes ønsker vil hun føle seg elsket og verdifull.
Er det mulig å begrense barnehagetiden en periode? Og la henne ligge på madrass på gulvet ved siden av deg eller pappa eller at en av dere ligger på madrass på hennes rom til hun igjen føler seg trygg?
Det er viktig å gjøre avtaler sammen med henne og holde dem. Og fortelle henne hva som skal skje og hvorfor. Da viser dere henne respekt og hun vet hun kan stole på dere.
Hun har mye å stri med akuratt nå derfor tror jeg dere gjør lurt i å vente med bleieavvenningen. La datteren deres bestemme farten. Nå går vi mot sommer og varmere vær. Dersom datteren deres ønsker det kan dere prøve å la henne gå uten bleie. Ros henne når hun går på do, men la henne forstå at uhell er helt normalt. Pass heller på at dere alltid har med skift, for uhell vil helt sikkert komme.
Lykke til!
Hilsen Synnøve