Spørsmål:
Hei Synnøve! Takk for en flott nettside! Har fått mye god hjelp herfra ved å lese andres spm og svar. Jenta vår har aldri brukt smokk, men da hun var 1 år begynte hun å suge på tommelen. Tommelen forsvinner automatisk inn i munnen når hun legger seg ned for å sove, og når hun er trøtt eller dersom hun føler behov for trøst/er usikker i en situasjon osv. Hun er nå snart 3 år gammel og folk har begynt å kommentere at det vel er på tide med at vi får henne til å slutte med tommelen. Spørsmålet mitt til deg er derfor: Er dette noe hun vil slutte med av seg selv slik at vi forholder oss passive og uten å kommenter tommelsugingen overfor barnet? Eller trenger hun hjelp fra oss foreldre for å slutte med dette, og hvordan går vi i så fall fram? Håper du kan hjelpe oss.

Svar:
Hei Merete
Flott å høre at du har fått god hjelp av å lese andres spm og svar. Når det gjelder din bekymring kan jeg først si at tommelsuging er og har vært et vanlig hjelpemiddel til trøst og kos. Noen slutter ved 1 årsalderen og de fleste slutter av seg selv henimot 8-årsalderen. Tommelsugerne er ikke mer engstelige enn andre og fordelen er at de lett kan trøste seg selv og falle i søvn. Ulempen kan være at det ikke er så lett med avvenning i forhold til smokk.
Tannlegen anbefaler avvenning fra smokk og tommel i god tid før de varige tennene kommer (ikke melketennene). Hvis ikke er det en viss fare for utstående tenner og dermed kanskje senere tannregulering.
Foreløbig er det en stund til hun får de varige tennene, men allerede nå kan det være lurt å prøve å regulere hennes bruk av tommelen. Det er kanskje ikke nødvendig å bruke tommel på dagtid, untatt når hun trenger trøst, og kanskje en kan prøve å lirke ut tommelen etter at hun har sovnet om kvelden.
Belønningsstrategi kan også prøves. Gjør avtale med henne om å begrense tommelsuging evt slutte helt og gi henne belønning eks i form av klistremerker og en kjekk aktivitet etter et x antall klistremerker. Straff og/eller kritikk frarådes.
Pass på så det ikke bli en maktkamp, senere tannregulering er tross alt bedre enn et dårlig forhold.
Hilsen Synnøve