Spørsmål:
Hei! Jeg ammet sønnen min i 1 år og 3 mnd, da sluttet han å vise interesse for brystet. Nå har han akkurat fylt 2 år og har fått en lillesøster, og nå vil han plutselig at jeg skal amme ham igjen. Han lar lillesøster gjøre seg ferdig først, men med en gang hun er ferdig med å spise vil han at jeg tar ham opp på fanget og ammer ham. Har forsøkt å si at puppen er for babyer og at han nå er stor gutt, men han sutrer helt til han får viljen sin. Hvor vanlig er dette? Er det uttrykk for søskensjalusi? Han er bare snill med søsteren ellers, virker veldig stolt. Hva kan jeg gjøre for å få slutt på dette? Synes egentlig han er altfor stor til å bli ammet nå...

Svar:
Hei Marie!
Den situasjonen du beskriver er veldig vanlig. Når et barn får et mindre søsken er det vanlig at barnet går litt tilbake i utvikling og blir mer ""barnslig" i en periode. Det vil også ha alt som lillesøster/bror får. Dette kan fort føre til sjalusi dersom barnet blir nektet det som det så gjerne vil. Men dersom det får lov til å være ""barnslig" en stund vil det som regel fort miste interessen igjen.
Utrolig snill og tolmodig gutt du har. Han venter til lillesøster er ferdig og vil så smake sin del. Det gjør ingenting at du ammer ham bare lillesøster får gjøre seg ferdig først. Jeg tipper at han går lei etter en stund.
Hilsen Synnøve