Spørsmål:
Hei! Har en gutt på snart 3 år som ikke viser noe interesse for å leke med andre barn. Når vi er i barneselskap pludrer han alene og det ender opp med at jeg må forsvare han som person og hans "beskjedenhet". Når vi er på kafe, vil han ikke være inne sammen med de andre barna og de voksne, men heller sitte ute på "trappen" med maten sin. Han ble storebror for 2 mnd siden,men gutten har vært sånn lenge. Han er 100% i barnehagen og der stortrivest han! Leker seg og har tydelig funnet seg kamerater og venninner. Ingen problemer der. Men, det er vanskelig å være sosial i helgene når gutten ikke vil være det.Har prøvd å snakke med han om dette, men vet ikke hvor mye han forstår eller vil forstå. Bør jeg være bekymret? Blir lei meg når han skiller seg sånn ut. Og at jeg må forsvare hans "beskjedenhet". Han er jo et fantastisk barn på alle områder for meg, men det er på en måte andre som setter dette i et annet lys for meg.

Svar:
Hei Hanne!
Du skriver at gutten din stortrives i barnehagen. Der leker han både med seg selv og andre og har mange venner, hvis jeg har forstått deg rett. Dette viser at han er sosial og at han kan både leke alene og i samspill med andre.
Hjemme og på kafe derimot viser han ingen interesse for å leke med andre, men vil heller være for seg selv. Du skriver at han pludrer og sitter ute på trappen med maten sin. Det virker som han riktig koser seg i eget selskap når han er hjemme. Kanskje han synes det er litt deilig med litt stillhet og fred etter en aktiv og bråket barnehagedag. Mange barn blir stresset av aktivitetene i barnehagen og trenger ro når de er hjemme. Barn er også forskjellige, kanskje er din gutt av den mer innadvendte typen som trenger tid for seg selv. Det er heller ikke lett å bli storebror og måtte dele på din oppmerksomhet.
Det kan også være lurt å tenke gjennom om det er guttens ve og vel eller hva omgivelsene mener eller dine behov som står i fokus. Prøv å sette deg inn i hva gutten din føler eller tenker. Kanskje du kan spørre ham om han koser seg alene på trappen. Det er en god egenskap å kunne kose seg i eget selskap. Tenk også over om han får nok tid til å være sammen med deg alene. Det trenger han når han nå må dele så mye av din oppmerksomhet med lillebror/søster. Prøv å lese kroppsspråket hans, da ser du kanskje om han virker glad eller trist.
Jeg er helt enig med deg i at han er et fantastisk barn på alle områder og han trenger din kjærlighet og anerkjennelse av alle sider ved hans personlighet.
Hilsen Synnøve