Spørsmål:
Hei! jeg har en datter som ikke har noe kontakt med far. Men den siste tiden har hun spurt mye etter pappa og vil ringe pappa. Jeg ringte og lurte på om hun fikk ringe han, det kunne hun få lov til. Hun snakker veldig bra og hun spurte om pappa kunne komme på besøk og han sa da til henne at det ville han ikke. Jeg lurer nå på om det var galt av meg å la henne ringe pappa, for etter at hun snakket med han så snakker hun om han ganske ofte, vil ringe han, hun finner på ting om pappan sin, hun sier han er på jobb, hun nevner ham når hun leker osv. Hva skal jeg si til henne, han har ikke sett henne siden hun var baby. Hvordan forklare en 2åring at pappa ikke vil være pappa? samboeren min sliter også en del med at hun snakker om pappa for det er samboeren som alltid har vært der. Og samboer vet ikke om han kommer til å takle det om pappa om noen år plutselig vil ha kontakt. Hva skal vi si å gjøre? Og hvordan få samboer til å akseptere at pappaen kanskje kan komme til å ville være pappa om noen år? Jeg vil jo at datteren min skal få møte pappaen sin om pappa blir klar for det, men jeg vil ikke at samboer skal føle seg truet og føle at han ikke er bra nok for oss. Dette ble litt langt. Håper på svar. mvh vekt87

Svar:
Hei
Skal si du har en oppvakt datter!
Barn trenger forutsigbare voksne som kan gi dem trygghet. De trenger å få forklart ting på en måte som de forstår. En trenger nødvendigvis ikke si alt, men det som sies må være sant.
Det er skadelig for barn med uforutsigbare voksne eks far som vil ha kontakt noen ganger andre ganger ikke. Det er også viktig å få avklart den rollen som samboeren din skal ha i forhold til henne.
Jeg vil råde dere til å ta kontakt med et familiekontor der dere bor. Det er gratis og kan gi råd og veiledning i forhold til barn og familie. Det beste er hvis både du, faren og samboeren din kan være med. Det er svært viktig at dere blir enig om hvordan det skal være før datteren deres blir involvert.
Lykke til!
Hilsen Synnøve