Spørsmål:
Hej. Jag undar om man fullammar sitt barn och vill för en kväll ta några als vin (vid bröllop och liknande) kan man ge modersmjölkersättning bara för den kvällen eller är det bäst att pumpa så man har till den kvällen?

Svar:
Hei
Det kommer an på hvor gammel barnet ditt er. De første 3 måneder er tarmen ganske "lekk", dvs at store molekyler som melkeprotein fra kumelk (morsmelkerstatning) kan slippe gjennom og øke faren for en senere melkeallergi. Senere er tarmen mer moden og tåler mer.
Når det gjelder alkoholbruk har jeg følgende festoppskrift: Amme like før du går på fest og så vente med å amme igjen til neste dag når promillen er ute av blodet. Da er den også ute av brystmelken. Selvsagt må den som passer et spebarn ikke være påvirket.
Hilsen Synnøve