Spørsmål:
Hei! Vet ikke hvor jeg skal vise min frustrasjon,så jeg gjør det til deg,hvis det er greit?:) Blir gal,gal,gal av all den fokuseringen media har på pedofili og misbruk,ikke det at jeg synes det ikke er ett viktig tema,men fordi at mange av oss foreldre blir små paranoide.Det går ikke en dag,om jeg leser nyheter eller ser på tv at det ikke dukker opp en eller annen form for belysning på dette. Selv har jeg opplevd dette på nært hold,og jeg vet hva det er,og hva det gjør. Men,er det meningen at vi som foreldre skal bli redde og engstelig av f.eks sende barna våre i barnehage,skole,familie etc? Dette gjør noe med oss,kanskje ikke alle,men mange.Hvor går grensen?Fra å sette lys på situasjoner til å drive skremselspropaganda? Vi alle vil jo passe på barna våre med nebb og klør.Tusen takk for du ville høre på min frustrasjon,og jeg håper du har noen gode ord tilbake:)

Svar:
Hei Tonje
Jeg forstår godt frustrasjonen din. Pedofili, misbruk og vold mot barn er alvorlig mot de det rammer og må tas på alvor. Samtidig gjelder dette en liten gruppe barn, den store majoriteten møter voksne som vil dem vel. En kan få inntrykk av at det er vanligere enn det faktisk er da media har en tendens til å overfokusere på enkelthendelser.
Det er viktig å være ærlig mot barn, samtidig som voksne bør skjerme dem mot skremmende historier som de i utgangspunktet er uvitende om. De aller fleste voksne vil barna deres vel, likevel bør de vite at kroppen er barnets. Det er lov å si at "stopp, jeg liker ikke at du klemmer meg". Barn har like stor rett til å få aksept for sine grenser som voksne. Likeledes er det lurt å gjøre det til en vane å snakke om dagens små og store hendelser, gode eller dårlige ved dagens slutt. Mange gode, varme stunder kan dette bli samtidig som barnet blir vant til å snakke om alt.
Hilsen Synnøve