Spørsmål:
Hei.. På fredag fikk vi endelig vår etterlengtede datter til verden (barn nr 2). Jeg sliter med klumper i brystet og det gjør så sykt vondt når jeg ammer eller noen så mye som streifer brystet eller brystvorten. Finnes det noe for å lindre smerten ved amming (feks syntocinon som noen har sagt er mulig å få på resept)? Har du et bra tips til hva jeg kan gjøre? Jeg sliter mest med høyre bryst - kunne jeg feks pumpe dette etter hver amming (at hun kun ammer på venstre) og gir henne på flaske etter dette?

Svar:
Hei Silje
Ømme klumper som stadig kommer igjen kan hos noen skyldes en spesiell tendens til tilstopping med en slags fettaktige plugger som kan oppstå på varierende steder i brystet.
I blant kan kyndig massasje og håndmelking få frem slike plugger, med det resultat at melk som har stått under trykk stråler ut.
Inntak av Lecitin hjelper ofte. Dette fås på apotek eller i helsekostforretning. Dosering er 1 kapsel tre ganger daglig.
Tilstoppet melkegang kan også føre til klumper og kan være forårsaket av forsømt melkespreng, passasjehinder f.eks.stram BH-kant, anatomiske
forhold (medfødt krokete eller smal melkegang, tidligere slag mot brystet) eller at barnet tømmer ujevnt (vanligvis best passasje dit haken peker).
Her kan en også prøve varsom massasje over klumpen i retning mot brystknoppen først når melken renner - og ikke  før. "Lukk opp kranen!"
Du kan også prøve alternativ ammestilling slik at du både utnytter tyngdekraften og barnemunnens plassering i forhold til det harde området.
Dersom dette er smertefullt eller brystet ikke blir mykt etter amming kan du som du foreslår selv pumpe eller håndmelke etter amming og gi melken på flaske eller kopp. Det går fint an å amme bare på et bryst.
Syntocinonspray brukes der utdrivingsrefleksen er dårlig.
Vær obs på at klumper som ikke endres under denne behandlingen må vurderes av lege!
Lykke til!
Hilsen Synnøve