Spørsmål:
min sønn på 13mnd spiser ikke. ikke brødskive, ikke grøt. kanskje vi får i han litt middag, men det er det eneste. han spiser vist han får kokt pølse eller kjeks. Jeg føler ikke for å gi han pølse til frokost eller lunch (heller ikke kjeks, så han spiser nesten aldri før det er middagstid. kvelds vil han heller ikke ha. hva annet kan han spise til frokost,lunch og kvelds vist han ikke liker brød eller grøt?

Svar:
Kjære Hanne,
Jeg forstår du er bekymret for sønnen din. Enhver mamma ønsker at barna skal få i seg sunn mat. Det er to områder hvor barnet er enerådende og det er å bestemme hva som skal inn i munnen og hva som skal ut. Det blir ofte konflikt og maktkamp rundt disse to områder. I tillegg er barn ofte skeptisk til nye matvarer. På den annen side må barnet få i seg sunn mat. Så hva gjør en ?
Det som er viktig er å prøve å få til en positiv atmosfære rundt måltidet. Gi positiv feedback som "ja, smakte ikke osten godt vel", unngå negativ kritikk. Avslutt måltidet når han gir tegn på at han ikke vil ha mer. Ha faste, hyppige måltid ca hver 3 time. Ikke tilby annet enn vann utenom måltid. Barn som spiser lite kan bli mette av en liten kjeks, dessuten er det tomme kalorier. Tilby masse sunn mat som grovbrød/grov kavring med ost, kjøttpålegg, tomat, agurk, frukt i biter, erter, mais mm. La gutten få plukke selv ut i fra det du velger for ham. Når han gir tegn til at han ikke vil ha mer, ta maten vekk og avslutt måltidet. En gyllen regel er at du bestemmer hva han skal spise, han bestemmer hvor mye. Hvis du synes han spiser lite kan du ta med skiver på tur, evt la han gnage på grove kavring. Kanskje han også burde få vitaminer og mineraler i tillegg. Finnes mange med god smak i handelen.
Lykke til!
Hilsen Synnøve