Spørsmål:
hei!!! Datteren min blir ett år om noen få dager..!! Hun vil ikke spise noe som helst selv...hun leker bare med maten og kaster det ned på gulvet..leker og vifter med skjen..men putter den ikke i munnen..jeg må mate henne fortsatt,for heller så får hun ikke noe i seg selv. Middagen må jeg også mose for hun blir bare kvalm av store biter og gulper opp. hun får grøt morgen og kveld, moset middagsmat , fruktpure og youghurt. hun vil heller ikke holde i tute koppen sin..leker bare med den. Er veldig bekymret...kan du hjelpe meg?

Svar:
Hei bekymret mor
Det som er bra er at datteren din får i seg variert kost selv om du enda må mose den. Noen barn bruker lang tid på å venne seg til klumper i maten. Noen barn bruker også lang tid på å lære seg å spise og drikke selv. Denne perioden opplever mange som frustrerende. Ettåringen liker å utforske alt inkludert maten og det blir mye søl. Forskere på spiseproblemer sier at flere barn burde leke med maten, da hadde færre fått spiseproblem.
Prøv å se problemet i et større perspektiv og sett deg mål langt frem. Datteren din er kanskje for øyeblikket mest opptatt av å utforske maten. Er den bløt, klisset, kald, varm? Lager maten eller skjeen lyd? Prøv å følge henne i hennes utforskning og sett ord på hva hun opplever. Sett frem små biter av forkjellig mat eks, brødbiter med pålegg av kjøtt, ost, agurk, tomat mm og mais, kokte biter av gulrot, brokkoli, rosiner, sitron mm Kanskje vil hun leke med dette? Kanskje putter hun noe i munnen for så å spytte ut? Prøv å gi positive kommentarer som "smakte sitronen surt", "var den god å klemme på"? Over tid vil hun få et positivt forhold til mat og også etterhvert bli vant med mer klumper i maten.
Ønske om å "spise selv" vil komme etterhvert. Det handler om å gi henne tid og følge hennes initiativ.
Noen råd til slutt: Legg forholdene til rette for søl. Bruk plastsmikke, gjerne plastbrikke på gulvet. Når hun kaster maten på gulvet, plukk opp og si "maten skal ligge på bordet". Spis sammen med henne. Gode forbilder er viktig, særlig andre barn. Snakk om positive ting, ikke la maten bli hovedtema.
Lykke til!
Hilsen Synnøve