Spørsmål:
hej, vi har en dotter på drygt 9 månader som äter mäst pupp och hon är inte så intresserad av vanlig mat. vi har försökt ge henne hemgjord mat och köpmat. Hon tycker om fruktmos o fruktbitar men inte vanlig mat. jag börjar jobba om en ca en månad och då vore det bra om hon vill äta mer vanlig mat. har du något bra tips på hur vi kan få upp hennes intresse för mat? tack för svar!!

Svar:
Hei
Det er svært vanlig at barn er skeptiske til nye matvarer. Alderen 4-6 måneder er kanskje den perioden hvor de er mest interessert i å prøve nye matvarer. Starter en senere kan det ta litt lenger tid med tilvenningen. Men ikke fortvil, her gjelder det å være tolmodig. Mat kan spyttes ut 10-15 ganger før barnet begynner å svelge en liten bit.
Her gjelder det å tenke langsiktig, ikke vær opptatt av hvor mye mat hun får i seg. La henne smake på alt dere spiser (med unntak av honning). Utnytt nysgjerrigheten hennes. La henne leke med maten og spise til ukurante tider. Bordskikk får en vente med. Sakte, men sikkert vil hun begynne å spise mer.
Se også det jeg har skrevet før under tema Mat.
Lykke til!
Hilsen Synnøve