Spørsmål:
hei eg har en jente på 3 mnd hun spiser morsmelkerstatning 8 ganger i dagen 100 ml hver måltid.eg lurer på kan eg begynner å mate hun fra nå? og hun er veldig tørr i huden eg smøre hun med baby oil men det hjelper ikke hva skal eg gjøre? mvh mahnaz

Svar:
Hei Mahnaz
Siden jenta di får kun morsmelkerstatning kan du begynne å gi fast føde fra hun er 4 måneder. Du kan velge om du vil begynne med most potet, grønnsaker eller grøt. Gi små mengder midt på dagen de første gangene du gir ny mat så du kan observere om hun reagerer på maten. Senere kan du gi dette om kvelden om du vil.
Når det gjelder tørr hud er det vanligvis ikke nødvendig å smøre med olje eller krem. Barnets hud produserer nok fett. Noen har tørr hud pga eksem og trenger da å smøre med fet krem og ha olje i badevannet. Spørr helsesøster din om råd og om hun kan se på barnets hud.
Hilsen Synnøve