Spørsmål:
Hei. Har ei lita jente på 15 mnd. Matlysten er på topp og ho spiser alt ho får servert. Jeg leser stadig vekk at de må få lov å utforske og prøve selv, da tenker jeg på dette å spise. Ho spiser bra hvis ho blir matet, eller får en og en bit med brød. Men middagen og grøten er helt umulig, får ho biter av middagen kaster ho det rundt, tallerkner og glass går i gulvet.. Hvordan skal jeg håndtere dette? Prøver jo å si "nei, denne skal stå på bordet" men da bli ho skikkelig sint. Har venner med barn som sitter rolig å spiser, mens jeg må passe på så ikke maten skvetter rundt oss. Har du noen gode tips :)

Svar:
Hei
Jeg pleier å si at gjør mer av det som fungerer. Det er kjempeflott at jenta di har så god matlyst og spiser så bra når hun blir matet og får en og en bit med brød. Fortsett med det. Det er viktigst at dere har en positiv stemning rundt bordet. Spise selv kan vente. Kanskje trenger hun å få en og en bit av andre ting og istedenfor en masse mat på en tallerken.
Hilsen Synnøve
PS! Flere tips om mat og drikke finner du
her.