Spørsmål:
hei. Har en gutt på 10 uker som får collett morsmelkerstatning med omega 3. På pakken står det at barnet ikke trenger andre tilskudd.Hva vil dette egentlig si? noen sier at han da ikke trenger tran, mens noen sier at han skal ha det da mengden av omega 3 og d-vitamin i melka ikke er nok.Hva er egentlig tilfelle?kan han få for mye d-vitamin hvis han får begge deler? Han er en stor gutt og drikker i overkant av det som er angitt på pakken. Hva med omega 3 tilskudd? Alt er da tilsatt smak av enten jordbær eller apelsin. Kan han få dette? Føler meg litt rådvill her...

Svar:
Hei Iselin
Jeg forstår godt du blir forvirra med så mange forskjellige tilbud. Det er riktig at Collett er tilsatt både Vitamin D og Omega -3 fettsyrer som dekker dagsbehovet. Det er altså ikke nødvendig å gi tilskudd. Samtidig anbefales å gi tran til spebarn fra 4-6 ukers alder, også de som får morsmelk eller morsmelkerstatning med omega -3 fettsyrer. Det er altså ikke farlig å få begge deler. Spebarnet venner seg til konsistensen og smaken og grunnlaget for resten av livet er lagt.
Når det gjelder smaksstoffene. Tran med sitronsmak inneholder aromastoffer og kan derfor brukes av allergidisponerte barn da det ikke er fra sitrusfrukt. De andre produktene kjenner jeg ikke til, men se på innholdsfortegnelsen.
Hilsen Synnøve