Spørsmål:
Hei. Jeg har en sønn på ni mnd som ikke tåler hverken brød eller melk. Vi har vært hos lege og tatt masse blodprøver, de er helt normale. Men som mor vet jeg at det er noe galt. Vi har mellom elleve og femten avføringsbleier om dagen når han får brød og melk. Har prøvd å utelate de tingene hver for seg. Har sluttet helt med begge deler nå de siste fem dager. Og nå er han fin. Han får allergi mat nå. Også prøver vi å få i han nutramigen 2 LGG, men han liker det ikke. Kanskje jeg må prøve å lage grøt av det med jytte mel. Men hva skal jeg gjøre når ingen lege tar meg seriøst? Det er frustrerende. Er det noen andre prøver som kan bevise at han er allergisk? Evt hva? Jeg gjør alt for at sønnen min skal få det beste. Håper på svar. Hilsen Monica, en bekymret mor

Svar:
Hei Monica
Så flott at du har funnet ut hva han ikke tåler og gir fullverdig alternativ.
Det er ganske mange barn som ikke tåler all mat. De får plager fra fordøyelsessystem, hud eller  luftveien.
Hva kan denne overømfintligheten skyldes? Det er flere former for overømfintlighet og bare en av dem bør kalles allergi. Ved allergi er det en spesiell form for immunegenskaper som slår feil i kroppen. Dette kan påvises ved blodprøver og prikktest. Slik er det ikke ved den typen av overømfintlighet som kalles intoleranse. Intoleranse skyldes at man har for lite av et eller annet spesielt enzym som må til for å fordøye maten eller nedbryte stoffene i kroppens kjemiske stoffskifte. Denne form for overømfintlighet viser ikke på blodprøver eller prikktest.
Sykdommen cøliaki skyldes overømfintlighet mot mel som inneholder gluten (hvete, bygg, rug og havre). Kalles også gluten-intoleranse. Diagnosen stilles ved å ta en tynntarmsbiopsi (en bit av tarmen) og blodprøve.
Håper dette ga svar på det du lurte på.
Hilsen Synnøve
Følg babyens utvikling: Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?
Nyeste artikler: