Spørsmål:
Hei, Jeg har en datter på 10 mnd. og veier 9 Kg for 3 uker siden begynte datteren min å miste mat lyst som jeg pleide å gi etterhvert, vil ikke spise noe som helst, snur hodet og blir sint. Av og til når hun får lyst til å spise så ønsker hun å prøve selv. små brød biter spiser hun selv, ellers jeg har prøvd på forskjellige typer hjem lagde lette mat, men vil ikke spise, ikke frukt heller. Mme drikker hun til morgen og kveld. Jeg er veldig bekymret for kostholdet hennes, hun trenger næring og jeg føler hun får ikke nok i seg. Håper på svar snarest.. Takk.

Svar:
Kjære fortvilet mor
Jeg forstår du er bekymret for om datteren din får nok mat. I forhold til vektkurven i forhold til alder er hun akuratt passe og har dermed noe å gå på.
Jeg vil derfor gi deg følgende råd.
Ha litt is i magen og vær ikke så opptatt av hvor mye hun spiser. Bygg videre på det positive at hun gjerne vil spise selv og spiser brødbiter. Legg forskjellige typer myke biter på bordet foran henne, kokte grønnsakbiter, myke fruktbiter, fiskebiter, mørt kjøttbiter mm. Det vil garantert bli mye søl; skvising av mat og utspytting av matvarer. Overse dette fordi det er en naturlig del av utviklingen. Hun er naturlig nysgjerrig og vil bruke alle sansene på å utforske nye ting. Dessuten er barn naturlig skeptiske til nye matvarer og trenger lang tid på å venne seg til nye ting.
Ha hovedfokus på å skape en koselig stemning rundt bordet. Hovedmålet er at hun skal begynne å like maten og oppleve måltidet som positivt. Gode manerer ved bordet får vente en stund til.
Er du fortsatt bekymret kan du kontakte helsestasjonen. Der kan du også få en vektkontroll.
Lykke til!
Hilsen Synnøve