Spørsmål:
Min datter på 2 og et halvt er veldig småspist, og har alltid vært det. Hun får servert god variasjon på maten, men spiser overhodet ikke grønnsaker eller poteter, og fisk kun i form av fiskekaker eller -pinner. Begynner å bli redd hun får for lite vitaminer, og hun har en del trøbbel med løs mage. Hun får Biola for dette og vi passer på å gi grovbrød og fiber, etc, men likevel har hun noen runder hver uke med løs mage og påfølgende sårhet i stumpen (mage-/tarmsyre, antar jeg?). Kan vi gi henne noen slike vitamin-varianter som er for barn, har sett det har kommet en del slikt nå. Hun får tran hver dag, men ikke noe ekstra utover dette. Hun er tynn og har vært en del syk, men det er jo ganske normalt når man går i barnehage? God form ellers, men jeg er litt usikker på om hun faktisk får i seg det hun trenger, spesielt nå i mørketiden. Noen råd? Vi lager forskjellige grønnsaker til hver middag, men lager ikke noe styr av at hun ikke vil spise det.

Svar:
Hei
Det er lurt at dere ikke lager noe styr når hun ikke vil spise. Tilby henne variert mat hver 2-3 time og vær fornøyd hvis hun spiser litt eller smaker på maten. det tar ofte tid å like nye matvarer.
Det kan være det ikke er tilstrekkelig med tran (fettløselige vitaminer) i hennes tilfelle. Kanskje burde hun få et multivitamintilskudd og mineraltilskudd. Dere bør ikke gi henne flere vitamintilskudd på en gang da kan det bli for mye av de fettløselige vitaminene som lagres i kroppen.
Dere trenger kanskje individuell veiledning av helsesøster eller ernæringsfysiolog. Ta kontakt med helsestasjonen, der kan hun også sjekke vekten.
Hilsen Synnøve