Spørsmål:
Jenta vår er straks 3 mnd. gammel. De første gangene vi prøvde å gi henne morsmelk på flaske gikk det bra. Nå vil hun plutselig ikke ha flasken lenger, det virker som om hun ikke skjønner hvordan hun skal suge, og hun blir veldig frustrert og bare skriker. Har prøvd en annen type flaske, uten hell. Jeg er innstilt på å fullamme fram til 6 mnd, men synes det er vanskelig at jeg nå ikke kan være borte fra babyen mer enn en-to timer av gangen. Har prøvd å gi henne litt morsmelk på teskje, men det går jo ganske sakte, og er redd det vil bli bråk dersom hun allerede gråter og er sulten. Har du noen råd? Går det an å blande inn små mengder barnegrøt (f.eks maisgrøt) i morsmelken så det blir litt mer effektiv mating med teskje, eller er hun for ung ennå?

Svar:
Hei
Først må jeg si, så flott at hun mestrer ammingen så bra. Selv om du ønsker å fullamme i 6 måneder forstår jeg godt at du vil ha muligheten til å overlate henne en stund til andre.
Å suge på flaske krever en annen munnstilling og teknikk enn å suge på brystet. Å drikke fra kopp derimot mestrer de fleste spebarn instinktivt fra fødselen. Spebarnet bruker mye av de samme musklene som ved amming. Hold overkroppen hennes litt hevet, gjerne i sittende stilling. Ha et håndkle over armene så ikke de veiver koppen. Sett en myk kopp, halvfull med morsmelk, gjerne topplokket til flasken, mot leppene hennes og hell melken forsiktig inn i munnen. Hun vil da begynne å leipe melken som en katt eller drikke den. Det er viktig at hun selv bestemmer farten. På nettsiden Ammehjelpen.no kan du se dette illustrert og forklart.
Når det gjelder ditt andre spørsmål å blande inn små mengder barnegrøt i morsmelken vet jeg det gjøres i andre land, men i Norge anbefaler vi å vente til barnet er tidligst 4 måneder. Men som du selv sier er det ikke nødvendig å gi fast føde før ved 6 måneders alder dersom hun er fornøyd med morsmelk.
Hilsen Synnøve