Spørsmål:
Vår datter på 19 måneder har i en periode på over to måneder nektet å spise brødmat. Hun vil bare ha melk, biola, yoghurt og fruktpuré. Hun elsker melk, og drikker nok alt for mye i løpet av dagen. Hun spiser nesten ikke middag heller, noen ganger kan hun spise litt middag. Ellers så hender det at hun kan spise litt polarbrød uten pålegg. Men hovedkosten hennes består av melk og yoghurt - noe vi vet er feil. Dette har blitt en vanskelig situasjon som vi ikke klarer å komme ut av. Vi tilbyr henne frukt, middag og skvier, men det ender nesten alltid med at hun kaster det på gulvet. Vi burde kanskje ikke gi henne noen annen mat da, men det går ut over humøret hennes og hun gråter og gir uttrykk for å ha lyst på mat. Hun går selv til kjøleskapet og vet hva hun vil ha der. Når hun legger seg uten å spise er hun så sulten at hun ikke vil sove. Hun våkner på natten og vil ikke roe seg før hun får melk. Vi har jo egentlig sluttet med å gi melk på natten for lenge siden, men når dette skjer om og om igjen orker vi ikke å ta opp kampen. Hun får ikke melk hver natt, men ofte. Når det gjelder vekt og utvikling så er den helt fin. Hun er normal for sin alder og har ikke gått ned i vekt. Men avføringen bærer preg av at hun får i seg for mye melk og for lite jern, pga.den er lys og hard. Er dette er normalt problem, eller har vi latt det gå for langt? Hva skal vi gjøre? Vi begynner å bli veldig slitne av dette og lurer på hvordan vi skal få henne til å spise. Håper på å få hjelp!

Svar:
Hei Kjersti!
Jeg forstår at dere har kommet i en vanskelig situasjon. Du sier selv at du vet det er feil, noe avføringen også viser. Det er fare for at hun er feilernært selv om vekten er normal, som du sier får hun blant annet for lite jern.
Det ser ut som dere har kommet i en ond sirkel. Jeg tror dere trenger hjelp fra fagpersoner for å snu situasjonen. Mange kommuner har Familiesenter eller ressurshelsestasjon som er en del av helsestasjonstjenesten. Spør på helsestasjonen hva som finnes av hjelp i din kommune.
Se også hva jeg har skrevet om lignende tema under "Mat og drikke".
Lykke til!
Hilsen Synnøve