Spørsmål:
Hei, jeg har en datter på 13 måneder som jeg er litt bekymret for. Var på helsestasjonen i oktober, da var hun 74,5 cm og 10.220 kg (det skal siest at hun alltid har vert litt stor)I september var vekten 9.810 kg og jeg regnet med at det var pga at hun var veldig aktiv at vektkurven hennes slakket av i oktober. Men nå, i januar var jeg å veide henne igjen og nå var vekten komet opp i 10.270 Dvs. 50 g på 3 måneder! Har hatt omstilling i kostholdet hjemme, etter at vi fikk vite at mellomste barnet er allergisk mot melk og egg og er redd at vi kansje har sultet minste jenta uten at vi har vist det. Det skal siest at hun aldri har gitt utrykk for å være sulten uten at hun har fått mat. Hun er også vært plaget med asma, kan det spille en rolle inn på vekten? Ble litt langt dette men håper du forstår problemstilingen!

Svar:
Hei Camilla
Det er typisk at vekten flater ut ved 1 års alder. Da er barna mer aktive og noen har begynt å gå. Apetitten går også ofte litt ned og barna spiser mindre. Vi forventer ikke samme vektøkning som tidligere. Datteren din ligger også fint på vektkurven. Du sier også at hun får mat når hun er sulten. Det er viktig for henne at hun kjenner etter sult og metthetsfølelse og spiser i forhold til det. De fleste barn spiser i varierte mengder. Jeg tror ikke omstillingen av kostholdet eller astmaen hennes har hatt negativ invirkning på kostholdet. Pass bare på at kostholdet blir variert og at det inneholder alle de viktigste næringsstoffene.
Hilsen Synnøve