Spørsmål:
Hei! Jeg har en 8 uker gammel baby og har prøvd å gi tran til henne, men d vil hun ikke ha. Kommer i retur hver gang. Men så lurer jeg på om det går ant å blane tran i morsmelken å gi henne på flaske? Har også bare vurdert å gå over til D-vitamin dråper, men jeg vil jo at hun skal få i seg omega-3 også.

Svar:
Hei Maria
Det hender at spebarn nekter å ta tran selv om en prøver med gradvis tilvenning. For noen hjelper det å holde skjeen under varmt vann først eller gi det med sprøyte (uten spiss).
Jeg vil ikke anbefale å blande tran eller evt medisiner i morsmelk eller senere annen mat. Faren er stor for at vegringen mot tran (eller medisiner) overføres til vegring mot morsmelk eller senere annen mat. Da er det bedre å gi D-vitamindråper en stund for så å prøve tran igjen når hun blir litt større. Morsmelken blir også rikere på omega 3 fett dersom du tar tran.
Det viktigste er å tenke langsiktig. Grunnlaget for tranvanen gjennom hele livet kan også begynne ved 6 måneder eller 1 år.
Hilsen Synnøve