Spørsmål:
Hei. Jeg har en gutt på 10 mnd. Han har vært plaget med ekstremt mye spying siden han var ca 2 mnd gammel. Det er som regel ingen forvarsel på at han skal spy, men det er oftest etter mye mat/ og i bilen. Vi har tatt dette opp med helsesøster på helsestasjonen ved hver kontroll, men det eneste vi har fått beskjed om er; "Han er så stor og fin, han følger vektkurven normalt, han ser ikke slapp ut eller noe. Det her går nok bra". Han har hele tiden ligget ved øverste strek på vektskjemaet, og er tilsvarende lang også. Ved siste måling (10 mnd) var han 11.580 gram og var 78 cm. Vi har også pratet med en lege om dette med spyingen, men vedkommende visste ikke engang at babyer skal være bakovervendt i bilstolen! Hun ville også gi han syrenøytraliserende uten å undersøke han ordentlig. Bakgrunnen til det er at jeg nevnte at kansje lukkemuskelen kunne være slakkere enn normalt. Er det tilfelle? Hva kan det være? Min søster nevner cøliaki-intoleranse, kan det være et alternativ? Håper på svar, for dettte er veldig frustrerende...

Svar:
Hei Renate
Gulping er i spebarnsalderen et normalt fenomen og skyldes ofte overernæring i tillegg til at lukkemuskelen er umoden første leveår. De fleste gulper litt i starten, men noen er storgulpere og som regel gir det seg spontant mellom 6 måneder og 1 års alder. Så lenge gutten din viser god trivsel og har normal vektøkning er det ingen grunn til bekymring enda, men ta det opp på 1 års kontrollen hvis det fortsatt er et problem.
Dersom stadig gulping er kombinert med gråt på grunn av smerter eller ubehag, problemer med å spise, dårlig vektøkning eller svelgvansker er det grunnlag for henvisning til barnelege med tanke på gastroøsofageal refluks (maten kommer unormalt opp igjen).
Av og til hjelper enkle tiltak. Noen gulper mindre ved litt hyppigere og mindre måltider. Noen gulper mindre hvis de holdes, ligger, sitter litt oppreist og er i ro ca 1/2 time etter måltid så maten får synke litt.
Det går også an å forsøke et tykningsmiddel til melken eller når han begynner å drikke kumelk ved 1 års alder å gi ham surmelk istedenfor søt.
Håper dette ga noe svar på det du lurte på.
Hilsen Synnøve