Spørsmål:
Hun vegrer seg mot å drikke melka, både laske og bryst. går svært lite opp i vekt, har også gått en del ned. Men hun spiser godt med grøt, får havregrøt 3 ganger om dagen da vi er desperate etter å få i henne nok i løpet av døgnet. husker at jeg tilsatte rapsolje i grøten til storebroren hennes, kan jeg gjøre det med grøten hennes også?? Hvis det er for tidlig, når kan jeg i så all begynne med det??

Svar:
Hei Marthe
Du sier lite om hvor mye melk hun drikker, av hvilken type og hvor mye hun veier. Generelt kan jeg si at 4 1/2 måned gamle babyer trenger fortsatt mye melk og denne melken bør være morsmelk eller morsmelktillegg. Melken inneholder rikelig med fettsyrer så vanligvis er det ikke nødvendig med å tilsette fett i grøten. Grøt bør også være tilsatt morsmelk eller morsmelktillegg og være jernberiket. Det er også viktig å skifte mellom grøttypene.
Jeg vil råde deg til å ta kontakt med din helsesøster. Der kan du veie datteren din og få videre råd i forhold til amming og ernæring.
Lykke til!
Hilsen Synnøve