Spørsmål:
Hei! Gutten min på snart 11 mnd vil ikke lenger ha mmme som han vanligvis får etter frokost og etter kveldsgrøten. Når er det vanlig at barn slutter med det? Må jeg passe på at han får mer å spise i løpet av dagen? Han får grøt morgen og kveld, brød til lunsj og varm middag. Anne

Svar:
Hei Anne
Gutten din har fått en god matrutine. Fra 10 måneders alder kan du starte med kumelk i små mengder som i matlaging, yoghurt eller liknende. Fra 12 måneder kan han gå helt over til kumelk som drikkemelk. Da bør ikke mengden melk overstige 5 -6 dl i døgnet, inkludert melken i grøten.
Grunnen til disse anbefalingene er at kumelk inneholder lite jern, mens morsmelktillegg er tilsatt jern. Det første leveåret er jernbehovet stort, etterhvert tar fast føde over som hovednæring og det meste av jernet får han da gjennom maten.
Gutten din er så stor at du trygt kan starte tilvenning av kumelk. Smaken er annerledes og kanskje vil han like dette bedre. Kald kumelk i kopp kan kanskje også være en ny spennende smaksopplevelse. Vi anbefaler lettmelk istedenfor helmelk pga at melkefettet ikke er så bra.
Hilsen Synnøve
Følg babyens utvikling: Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?
Forrige artikkel
Neste artikkel
Nyeste artikler: