Spørsmål:
Hei! Min datter på snart 7 uker våkner ofte om natten og vil ha mat. Stortsett våkner hun hver annen time i begynnelsen av natten, deretter kan det bare gå ca 1- 1,5 timer mellom hver gang hun våkner. På morgenen varierer det noe når hun «våkner», men stortsett et sted mellom 06-07. Hun får da et måltid, blir stelt, er våken en stund, men sovner og kan da sove 2-3 timer. På ettermiddag, sover hun ca 1,5 timer av gangen, men da helst på fanget til mor. Har forsøkt å trille/la henne ligge ute, men da sover hun stort sett kun så lenge vognen er i bevegelse. Hun spiser godt om natten da det virker som om det er da jeg har mye/nok melk. På dagtid er det varierende hvor mye hun spiser, men på ettermiddagen vil hun stort sett ha mat «hele» tiden.
Hun sovner også ofte ved puppen, slik at jeg ofte må legge henne når hun sover. Da våkner hun med en gang og begynner å gråte. Lurer på hva jeg kan gjøre for at hun ikke trenger så mange måltider om natten eller om dette er noe man må «leve» med en stund til? Det er slitsomt å våkne så mange ganger om natten. Lurer også på tips som får henne til å sove alene uten at hun våkner med en gang hun blir lagt for seg selv. Håper på svar!

Svar:
Hei,
Jeg håper vi skal klare å få litt mer orden på døgnet ditt. Matmas og våk om natten må du nok være forberedt på en stund til. Men ikke SÅ ofte. Og kanskje vi også kan få henne til å sove litt lengre tidlig på natten!
Men for å starte med det første først – sovingen på dagen. Vi må nok få slutt på at hun sover på mammas fang. Der får hun ikke nok ro og du kan ikke bli sittende på den måten. Tenk om du hadde hatt to småbarn til!
Jeg anbefaler konsekvent soving i vogn ute, så sant det er trygt (dvs – ikke på gate midt i byen) og ikke for kaldt. Jeg forstår at du har forsøkt det. Men hva skjer når du stopper og lar vogna stå? Gråter hun? Hvor lenge? Er du HELT sikker på at hun ikke vil roe seg etter en liten stund?
Min erfaring er at barn sover best ute. Og datteren din er gammel nok for det. Jeg foreslår at du legger henne i vogn, triller en liten tur, setter vogna fra deg og ser om hun ikke sovner etter en liten stund.
Som de fleste barn våkner din datter sulten og spiser godt til frokost. Det ser vi på at hun sover godt etterpå. Jeg foreslår altså at du legger henne i vogna etter måltidet. Jeg pleide også å gi dem en ekstra dråpe melk etter stellet, rett før jeg la dem ut.
Min erfaring er at hvis barna sovner ute og får sove i fred, så kan de sove i mange timer, våre har sovet ca 4 timer sammenhengende to – tre ganger til dagen. Ikke fyk til første gang hun lager lyd, så små barn har et søvnmønster hvor de nesten våkner – eller våkner, men får de ligge i fred så kan de godt sovne igjen. Det er en av ulempene med å la henne sove på fanget ditt, da får hun ikke nok ro.
Når hun for alvor våkner og er sulten så gir du henne godt med melk, steller henne – og legger henne til å sove i vogn igjen. OK? Jeg forstår som sagt at du uten hell har forsøkt vogn, men jeg foreslår at du fortsetter. Hun trenger søvn, det er godt mulig hun vil protestere litt, men nå har hun lært seg til å sovne på ditt fang, og da mp vi vente at hun protesterer.
Så er det det med kvelden. Det er HELT vanlig at spedbarn krever masse mat ofte om ettermiddagen og kvelden. Det kan du lese mer om i en artikkel jeg har skrevet: https://www.babyverden.no/edit/default.aspx?id=116 Grunnen til at jeg skrev denne artikkelen er at det er så mange kvinner som sliter og opplever at det er vanskelig når barnet maser så masse om ettermiddagen og ut over kvelden. Men det er altså slik det er, det er helt normalt og DET VIL GI SEG! Du må bare innse at det er slik det er en periode.
Hvis du opplever at du aldri får fred om ettermiddagen så kan du jo bære henne i en bæresele fremfor å sitte med henne på fanget. Eller – tidlig på ettermiddagen kan du kanskje forsøke med vogn. Men altså  – de ønsker små og hyppige ettermiddag og kveldsmåltid.
Dersom du gir henne masse melk om ettermiddag og kveld kan vi ha et håp om at hun vil sove mer sammenhengende tidlig på natten, eks fra 23.00 til 03.00 (KANSKJE!). Forsøk å amm så mye som mulig om kvelden, du vil ikke føle at du har mye melk, men den er der, og hun får det i seg. Se om det gir bedre tidlig nattesøvn. Virker det ikke (etter noen dager), kan du evt pumpe ut melk tidlig på formiddagen, og gi henne med kopp (ikke flaske – jeg har opplevd alt for mange kvinner som har fått sugeforvirrede barn til at jeg kan anbefale flaske.) Se video om koppmating på ammehjelpens hjemmeside: www.ammehjelpen.no
Jeg er overbevist om at du har rikelig med melk og at hun får nok, kanskje det er på tide å også vurdere å være litt mer bestemt om natten. Hun er jo fremdeles liten, men på et eller annet tidspunkt må du kanskje gå med på at hun må gråte litt om natten. Jeg vet at det er FRYKTELIG (jeg har fire barn selv…). Men hun er ikke så sulten etter 1 – 1½ time at hun MÅ ha mat. Hun har nok lyst på det, men det betyr ikke at det er riktig å gi henne så ofte. Hvis vi gir dem melk, og nekter å ta dem opp før det har gått 2 – 3 timer, så vil de om ikke mange netter slutte å våkne så ofte.
Tenk over dette, forsøk det ut og lykke til!
Følg babyens utvikling: Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?
Forrige artikkel
Neste artikkel
Nyeste artikler: