Spørsmål:
Hei Synnøve Jenta vår blir et år 1.April og tiden er jo inne for innføring av ku-melk. Jeg ammer henne ikke gorde det bare de første 14 dagene. Hvordan er det nå skal vi bare kutte ut mme og gå rett over til ku-melk eller hvordan skal vi tillvenne henne dette. Lurer også på hva kan hun spise av frerdig fremkalt mat feks kjøttkaker, karmonader, fiskeboller , pølser ol eller bør vi holde oss unna dette en stund til? Håper du kan svare på dette! hilsen Marianne

Svar:
Hei Marianne
Gratulerer med 1 års dagen i morgen!
Nå kan altså datteren din gå over til samme mat som resten av familien får. Hun tåler nå normale mengder salt, altså hun kan gjerne spise kjøttkaker, fiskeboller, pølse med mer. Ernæringsmessig er renest mat sunnest som rent kjøtt, rent fisk mm, men det gjelder også oss andre. En variasjon er bra, i tillegg til rikelig med frukt og grønnsaker.
Når det gjelder ku-melk kan hun også drikke det som dere drikker enten det er lett melk, ekstra lett eller skummet. Vi anbefaler ikke H-melk pga det usunne melkefettet. Dersom hun får skummet melk bør en kanskje tilsette litt fett i middagen og på brødet, enten olje eller myk margarin. Gi gjerne melken kald i kopp. Dersom hun ikke godtar dette kan det være hun trenger litt tid til tilvenning. Det anbefales at melkemengden ikke er mer enn 5-6 dl inkludert det som er i grøt eller youghert. Dette fordi melk inneholder lite jern og dermed kan fortrenge jernrik mat.
Hilsen Synnøve