Spørsmål:
Hei, Jeg leser på en side hos dere at når man introduserer fast føde bør helst ikke inntak av morsmelkerstatning være mer enn 6 dl. Min sønn er nå 5 og en halv mnd. Jeg har ikke ammet han så han har fått mme hele veien. Han var ved 4 mnd alder oppe i 1 liter og vi begynte derfor å introdusere grøt. Nå får han et helt grøtmåltid til kvelden og vi har såvidt startet med grøt på morgenen (øker gradvis). I tillegg drikker han ca 750 ml mme i døgnet. hvorfor bør de ikke drikke mer enn 6 dl? I samme sak skriver dere at barn som ammes kan introduseres for gluten. Vi har nå kjøpt en havregrøt som inneheolder gluten, men han ammes jo ikke-kan han da ikke få denne grøten? Han har fått den et par dager nå til frokost (ikke mye). Han har fått et rødt utslett bak på ryggen rett over bleia. Kan dette være en reasjon på grøten? Bør jeg slutte med havregrøten? Ser frem til å høre fra deg, Mvh Tanja

Svar:
Hei Tanja
Jeg har ikke lest artikkelen og kan ikke kommentere den, men jeg kan si noe om SEF (statens råd for ernæring og fysisk aktivitet) sine anbefalinger for spebarnsernæring.
Prinsippet om selvregulering gjelder både de som fullammes, delvis ammes eller får kun morsmelkerstatning. Barnet vet som regel selv når det er sulten og mett og signaler om det bør respekteres. Barn er også forskjellig både i lengde og vekt. Veiledningen som står på pakkene er altså veiledende. Vektkontrollene på helsestasjonen gir også en god pekepinn på om barnet får passe med mat.
En tommelfingerregel som kan være grei å ha som utgangspunkt er at barnet trenger ca 150 ml melk pr kg kroppsvekt pr døgn. Et barn som veier 6 kg trenger altså ca 900 ml melk.
Barn som får kun morsmelktillegg kan godt begynne med fast føde fra 4 måneder dersom de gir signaler om at de ikke er fornøyd med kun melk.
Når det gjelder ditt spørsmål om glutenholdig grøt gjelder de samme rådene uansett hvilken type melk han får. Det som er viktig ved introduksjon av gluten er at dette skjer gradvis. Dersom barnet får en stor mengde glutenholdig grøt første gang gluten introduseres kan dette hos noen øke faren for å  utløse cøliaki.
Når det gjelder det røde utslettet bak på ryggen er det vanskelig å si hva det er. Spør på helsestasjonen, de kan se på utslettet og kanskje gi deg noen råd. Helsestasjonen kan også mye om ernæring.
Hilsen Synnøve