Spørsmål:
Hei, jeg har en stor gutt på 4 mnd som virker veldig misfornøyd med måltidene for tida. Han er 7,5 kg, og spiser hver annen til hver time - hele døgnet. Dette er mye! Han gulper voldsomt, nesten halvparten kommer opp, og så blir han raskt sulten igjen. Han spiser kun 5 minutter av gangen, så må han rape eller gulpe, dette tar lang tid, og så vil han ikke ha mer før en times tid senere. Bør jeg starte med litt grøt? Han er forkjølet, men ellers frisk og sterk. Har også en liten jente på snart 3 år som begynner å bli lei av å aldri få litt tid med mamma - når jeg alltid sitter og ammer... Han tar forøvrig ikke flaske.

Svar:
Hei
Det høres ut som gutten din er klar for å begynne med fast føde.
Du kan velge om du vil begynne med grøt eller potet og grønnsaksmos. Husk å gi smaksprøver i starten midt på dagen etter at han har fått litt morsmelk først. Dersom han ikke har vist noen reaksjoner etter 3-4 dager kan du evt gi det på kvelden. Det beste er å gi en ting om gangen fordi dersom han reagerer, er det lettere å vite hva han reagerer på. Husk at grøt som inneholder gluten også må introduseres gradvis.
Se også det andre jeg har skrevet om samme tema på "Mat og drikke".
Hilsen Synnøve