Spørsmål:
Hei. Jeg har en 11 mnd gammel gutt. Han får litt morsmelk om morgenen og kvelden. Jeg gir han tillegg ca 400 ml iløpet av dagen. 100 ml før to dupper og ca 200 før han legger seg for natten. Er dette for mye? Han får ikke i seg så store mengder når jeg ammer. Hører at barn kan gi kumelk fra ungen er 1 år. Hvordan introduserer jeg dette? Han får meieriproduker i pålegg, saus ol.

Svar:
Hei Helen
Høres ut som dette er en gutt som trives og legger godt på seg. Jeg regner med at han spiser fast føde i tillegg til melken.
Når han nå er blitt 11 mnd gammel blir den faste føden hovednæringen og han begynner å tilvennes et voksent spisemønster. Melken blir mindre viktig selv om den fortsatt er kilde til energi, protein, kalsium og andre næringsstoffer. Siden kumelk inneholder lite jern er det viktig at den totale melkemengden ikke overskrider 5-6 dl ved 1 års alder. Melk i grøt og yoghert er inkludert. Når det gjelder type melk anbefaler vi lett, ekstra lett- eller skummet melk fra 1 års alder hvis barnet har normal vekstutvikling. De magre melketypene anbefales fremfor helmelk for å redusere inntaket av mettet fett og for tidlig å innarbeide sunne matvaner. Amming kan du fortsette med så lenge dere begge trives med det.
Frem til gutten din er 12 mnd anbefales å gi jernberiket morsmelktillegg som du også gjør. Mengden melk avhenger av hvor mye melk han får i grøten. Pass også på at han får pusset tennene etter siste måltid. Det er mye sukker i melk.
Hilsen Synnøve