Spørsmål:
Hei. Jenta mi er 3 mnd og får mme. Hun veier vel ca 6-6,5 kg (fødselsvikt 3055) og spiser alt mellom 750 ml-850 ml i døgnet og da sover hun mellom 22-07. Er det nok melk i forhold til vekten? Har hørt at de trenger ca 15 prosent av kropsvekten, men hvor lenge skal dem i så fall ha det? Hun er en veldig blid og fornøyd jente så jeg trur nok hun får det hun trenger, men lurer litt alikevel.

Svar:
Hei Lina
Prinsippet om selvregulering gjelder også flaskebarn. Det er riktig at de trenger ca 15 % av kroppsvekten til de begynner med fast føde rundt 6 måneders alder. Dette er veiledende, er barnet fornøyd og går normalt opp i vekt bør en ikke presse mer melk i barnet enn barnet ønsker. Normal vektøkning 3-6 måneder er ca 150 gram i uken.
Du beskriver at jenta di er veldig blid og fornøyd og sover godt om natten. Stol på din egen vurderingsevne og vær trygg på at jenta di gir beskjed dersom hun ikke er fornøyd.
Hilsen Synnøve