Spørsmål:
Jeg fikk en velskapt liten sønn den 07.06.08, men matlysten min er helt på bånn. jeg gikk opp 10 kg under hele svangerskapet og jeg har tatt av meg 15 kg. mye av grunnen er at jeg ikke kan eller tør spise hva som helst pga at jeg ammer. hva er det jeg helst burde unngå for babyen sin del? Mvh Trine

Svar:
Hei Trine
Mange lurer på det samme som deg. Tidligere var rådene at en skulle holde seg unna visse matvarer når en ammet for at ikke barnet skulle utvikle allergi. I dag er rådene justert i forhold til nyere forskning. Det viser seg nemlig at å unngå visse matvarer ikke reduserer risikoen for at barnet utvikler allergi for den matvaren uten at mor og/eller far har behandlingstrengende allergi. De fleste er ikke i den kategorien og kan følgelig spise alt i ammeperioden. Det er derimot viktig å observere evt reaksjoner på hud eller mage/tarm og vurdere om det kan være reaksjon på en matvare du har spist.
En annen sak er at noen spebarn reagerer med luftsmerter på visse matvarer. Det er ikke farlig, men plagsomt. Barn reagerer forskjellig så her må en prøve seg fram.
Du kan altså nyte god mat med god samvittighet.
Hilsen Synnøve