Spørsmål:
Hei Synnøve, Jeg trenger sårt råd og håper at du kan hjelpe meg..Jeg har ei jente på 5 1/2 mnd som jeg har fullammet til hun var nesten 5 mnd gammel og så begynnte jeg smått med introduksjon av fast føde.Hun var ikke lenger fornøyd med bare mm.Hun begynnte å kreve mat oftere og oftere spesielt om natta.Før var hun en kveldsmaser men når hun først har sovnet-så rundt kl 7 så kunne hun sove fram til 1-2,spise og så sove til 5-6 og da er det dag allerede for henne.Det fungerte bra for meg og jeg gledet meg til at hun begynner og sove natta men nei...Nå våkner hun hver 1 1/2 time og vil ha mat! Jeg begynnte med litt maisgrøt om kvelden, det spiste hun de første 2-3 kveldene,men sov ikke noe bedre(hun hadde ikke noe vondt må jeg tilføye).Jeg økte litt etter hvert men da ville hun ikke ha mer,jeg prøvde da med litt kokt potet med mm-liker ikke, prøvde etter noen dager med litt gulrot-men til ingen nytte,hun liker ikke fruktpurre heller...Jeg har prøvd alt men hun vill bare mm. Jeg er helt utslitt med all ammingen og likevel vil hun ha mer. Har du noen gode råd? Skal jeg lage en pause med fast føde og begynne igjen om en stund? Har jeg gått for fort fram?Hun er ellers en blid jente, Hun veier nå 7.2 kg og er 70 cm lang.Hun er ikke undervektig men jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å amme så ofte.Jeg får ikke sove og på dagtid klarer jeg ikke å gjøre noen ting. Vær så snill og hjelp meg...

Svar:
Kjære sliten mamma
Jeg forstår godt du er sliten. Lite nattesøvn og hyppig amming tapper en for krefter. Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg, men prøver å gi noen råd.
Hyppig amming over tid, også om natten betyr som regel som du har funnet ut at hun trenger mer energitett mat i tillegg til morsmelk. Noen spebarn i den alderen er veldig klar for fast føde og spiser med god apetitt. De fleste derimot tar lang tid på å venne seg til ny mat med fremmed lukt, konsistens og smak. Det å få noe på skje er også uvant og må tilvennes.
Morsmelk smaker søtt og godt og kjent og kan med fordel blandes i ukjent mat. Mange godtar da lettere den nye maten. Likevel må en regne med at maten blir spyttet ut utallige ganger før hun begynner å svelge. Det tar tid å komme opp i en passe grøt eller middagsporsjon, dermed kan en heller ikke forvente at hun skal sove lenger på natten før mengden fast føde er nok til å holde henne mett en god stund. Her gjelder det å smøre seg med tolmodighet. Hyppig amming på dagtid, evt pumpe deg og fylle godt opp med morsmelk  før leggetid kan prøves.
Trøst deg med at hun sakte men sikkert vil venne seg til fast føde. I mellomtiden må du sørge for avlasting av familie og venner på dagtid så du får ta igjen den tapte søvnen.
Lykke til!
Hilsen Synnøve