Spørsmål:
Hei! Jeg har en sønn som snart blir 1 1/2 år. Han er fantastisk på alle måter, men jeg har problemer med at han er veldig uinteressert i mat. (Han ser veldig bra ut, er ikke tynn og liten for alderen.) Fram til han var 7-8 mnd. spiste han det jeg serverte, med glupende apetitt. Brødskiver med div pålegg, grøt, middagsglass, bananer. Jeg ammet ham til han var drøyt 14mnd., da ønsket han selv å slutte. Han ble veldig glad i kumelk da han begynte å få det fra 12-mnd alder. Men noe har endret seg, han vil ikke lenger spise. Problemet blir i grunnen bare verre og verre. Jeg har prøvd å servere brød, knekkebrød, div. pålegg både salt og søtt, vanlig mat. Også middagsmat er et problem, han vil ikke ha poteter og grønnsaker. Ikke frukt heller. Jeg prøver å servere ting flere ganger, slik at han skal venne seg til smaken. En periode var han kjempeflink til å spise havregrøt til frokost, men ble ette noen uker lei av det. Så hans frokost består for tiden gjerne i brød der han gnager litt på skorpa. Plukker av brunosten og spiser den separat. Jeg gir ham ikke melk mellom måltidene, han får melk til frokost og kvelds. Vi snakker positivt om maten, at dette er godt osv. Sier også at han er flink, og er nøye på å ha matro når vi spiser, bruker god tid. Han får ikke småspise mellom måltidene. Min sønn går ikke i bhg, men treffer andre barn i åpen barnehage et par ganger i uken. Er dette noe andre foreldre sliter med, eller er jeg "alene"? Slik det er nå, føler jeg at det kun er melken som "holder liv" i ham.... Har du noen råd til meg??? Hilsen fortvilet mamma.

Svar:
Hei Liv Irene
Du er aldeles ikke alene om dette problemet. Svært mange foreldre opplever at barna blir mer kresne i 1 1/2-2 års alderen. Det kan ha noe med trangen til å ville bestemme å gjøre. I tilfelle vil barnet begynne å spise matvaren som han ikke ville ha etter en stund dersom foreldrene ikke har fokusert for mye på det. Selvstendighetsutviklingen og "vil bestemme selv" perioden er ofte sterkest fra 1 1/2- 3 års alderen. 4-5 års alderen er ofte en roligere periode igjen.
Jeg synes du gjør alt det rette allerede. Har et positivt fokus rundt måltidene og prøver å tilby ham nye og kjente matsorter gang på gang.
Til han igjen begynner å spise mer og flere matsorter kan det kanskje være nødvendig med et multivitaminpreperat og hyppige måltider hver 2-3 time.
Du sier selv at han ser veldig bra ut, det tyder på at han tross alt får nok mat i seg. Dersom du er bekymret for vektoppgangen eller at han ikke spiser tilstrekkelig variert mat, kan du ta kontakt med helsestasjonen. Helsesøster/lege kan vurdere situasjonen og evt henvise til spesialist.
Se ellers det jeg har skrevet under tema "Mat og drikke".
Hilsen Synnøve