Spørsmål:
Hei, jeg har en datter på 4 uker som gulper veldig mye, og til tider har hun sprutoppkast. Av og til er dette gulpet gult, litt slimaktig. Hva kommer dette av? Hun legger godt på seg, og ser ut til å trives, men er veldig urolig på kveldene.

Svar:
Hei Elise!
Det er vanlig at spedbarn opptil et år gulper mye, også en stund etter måltid. Lukkemuskelen til magesekken er umodent og dermed litt «slakk» og det skal ofte lite til før noe av melken kommer opp, kanskje sammen med luft. Det kan se mye ut, men er som regel ikke store mengden.
Det som er avgjørende er om barnet legger godt på seg og trives, noe du beskriver at datteren din gjør, da er det sannsynligvis ingenting å bekymre seg for. Oppgulpet melk kan se forskjellig ut alt etter hvor lenge den har ligget i magesekken. Morsmelken inneholder fordøyelsesenzymer som er meget effektivt.
Håper dette ga svar på det du lurte på.
Hilsen Synnøve
Spørsmål:
Sønnen min på 5 uker gulper noe voldsomt..Spruten står rett ut.Jeg lar han rape flere ganger under måltidet og han sitter litt oppreist på fanget i 20 min etterpå.Jeg kan faktisk ikke mate han noe annet sted enn hjemme,for jeg blir klissvåt av gulp.Han får nan og har fått d siden han var 3 uker gammel.D er ikke til hvert måltid,men veldig ofte…jeg blir så fortvilet!!! Hva skal jeg gjøre…
Svar:
Det finnes et fortykningsmiddel, Nestargel, som er fremstilt av johannesbrødkjernemel, som er et vegatibilsk fortykningsmiddel. Pulveret røres ut i vann, varmes opp og blandes sammen med morsmelkerstatningen. Det følger med bruksanvisning og selges på apotek.
Det finnes et annet preparat, Enfamil AR, som er sterkt anbefalt i Europa av en ekspergruppe i behandling ved sterk gulping.
Enfamil AR er en vanlig fullvedig, morsmelkerstatning med unike tilleggsegenskaper som reduserer gulping. Enfamil AR inneholder spesialbehandlet risstivelse og er tynn i flasken, men blir tykk i kontakt med magesekkens sure innhold.
Enfamil AR selges kun på apotek og en boks a 400g- gir 3 liter.
Dersom du ønsker å lese mer om dette, kan du gå inn på produkter hos:www.meadjohnson.nu
Jeg har god tro på at noe av dette skal hjelpe sønnen din, for ellers har du gjort alt rett i forhold til matingen.
Hilsen Ebba
Spørsmål:
Hei! Har en gutt på snart tre uker. Han gulper av og til i søvne. Det jeg lurer på er: Skal han likevel legges på ryggen når han skal sove? Virker så skummelt mht å få gulpen ut. På føden sa de at han kunne ligge på siden når han var såpass liten (var født nesten tre uker for tidlig). Er dette ok ennå?
Svar:
Hei Eli
Nå er det helt trygt å legge ham på ryggen dersom ikke legen din har sagt noe annet. Selv om han gulper eller kaster opp når han ligger på ryggen er det ingen fare for at han skal kveles. Dette skyldes en automatisk lukking av luftrøret når det blir utsatt for væske. I tillegg ligger hodet litt til siden. Når han er våken derimot er det bra for motorikken at han ligger på magen under tilsyn av voksne.
Hilsen Synnøve
Spørsmål:
Hei. Jeg lurer på noe ang. var sønn på 5,5 mnd. han er var fjerde gutt, men ingen er jo like. Noen ganger når han gulper, så kommer det opp i nese og munn og han får panikk, særlig er dette ekkelt om han ligger i vogn eller seng.
Jeg er redd han skal ble kvalt, og derfor er jeg alltid i nærheten. Han sover også i vår seng om natten, men det har også de andre guttene gjort. Syns det er enklere å gi bryst på den måten. Jeg bor i Spania og det er ikke like enkelt og forklare dette til pediatrilegen ved kontrollene. Takker for svar.
Svar:
Det er ikke så uvant at en kraftig gulp kommer opp i nese og munn. Men for enkelte barn skjer dette hyppigere, dersom det  er litt dårlig utviklet lukkemuskel over magesekken.
Noen får også med litt magesyre i gulpen, slik at gulpe smaker ganske surt. Det er vel kanskje det som har skjedd hos sønnen din, slik at han nesten får panikk når han gulper. Det er typisk at det skjer når han ligger.
Men det kan hjelpe litt å skrå-heve liggeunderlaget hans. Dersom han hadde ligget i egen seng, kunne du lagt noen bøker under de øverste sengebena eller under madrassen hans. Nå som han er blitt 5,5 mnd. vil han selv snu seg litt mer over på siden når dette skjer. Han har dessuten reflekser som gjør at han vil ordne opp selv, slik at det er svært liten risiko for kvelning. Men det er jo godt å ha noen i nærheten som kan hjelpe og trøste når han gulper.
Hilsen Ebba
Følg babyens utvikling: Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen?
Nyeste artikler: