Spørsmål:
Min datter er nå 3 mnd og 3 uker. Vi hadde en dårlig start på ammingen og jeg har ikke fått nok melk til henne. Hun har hele tiden fått det jeg har hatt og så mme etterpå. Jeg har prøvd alle råd du kan tenke deg for å øke melkemengden, men ingenting har fungert. Nå har veslejenta begynt å våkne mye mere på natte og vi startet for noen dager siden å gi henne noen ts'er grø og har økt bitte litt hver dag. Dette går veldig fint! Så nå lurer jeg på ved hvor mange måltider det er vanlig å gi grøt i starten? Hun får selvfølgelig mm og mme først. På forhånd, takk :)

Svar:
Hei
Flott at du gir den morsmelken du har og fyller opp med mme. Vanligvis gir vi råd om å starte med grøt fra 4 måneder, men noen ts èr før gjør ingenting. Når hun nå blir 4 måneder kan du godt øke mengden grøt og redusere mengden mme. Siden morsmelken er viktigst og du fremdeles ønsker å oppretttholde produksjonen er det viktig å amme før hver gang du gir grøt i tillegg til de andre ammemåltidene.
To grøtmåltider og etterhvert et middagsmåltid er vanligst. I tillegg kan dere spe på med moset frukt evt til grøtmåltidet. Vi anbefaler ikke flere grøtmåltider enn to da grøt er tilsatt både jern og vitaminer og det da kan bli for mye for den lille jenta.
For å unngå evt oppdage allergi er det viktig å amme før nye matvarer, og gi litt ny mat midt på dagen, da kan dere observere evt reaksjoner.
Lykke til!
Hilsen Synnøve