Spørsmål:
Mine tvillinggutter er 5mnd.De får grøt midt på dagen og til kvelds.De får både pupp og flaske,men hvor mye melk trenger de iløpet av døgnet?Har 4-5 pupp/flaske måltid+1-2 nattmåltid.

Svar:
Vanligvis har spebarn bruk for en døgnmengde melk svarende til 150 ml pr kg kroppsvekt til de begynner med fast føde. Eks et barn som veier 6 kg skal ha ca 900 ml melk i døgnet. Fast føde er mer energitett og barnet trenger dermed ikke så mye melk.
MEN selvregulering gjelder fortsatt. Det er viktigere å tyde barnas signaler på sult og respektere når barna signaliserer at nå er jeg mett enn å følge oppsatt skjema. Vekten kan også gi en pekepinn på om barna får nok mat. Virker de blide og fornøyde og ser "passelige ut" og har rikelige med våte bleier er nok alt i orden.
Hilsen Synnøve