Spørsmål:
Hei. Min samboer og jeg ønsker at han skal ha sine 6 uker med permisjon når datteren vår er 8 mnd da dette passer best med hans jobb. Hun er nå 6 mnd og tar ikke flaske og har ikke begynt med grøt enda.Er det for tidlig for henne å være uten pupp hele dagen, allerede om 2 måneder? Vi startet med grøt, men grunnet magevirus ville hun ikke ha. Deretter tabbet jeg meg ut da hun endelig ville spise med å gi henne grøt laget på frossen morsmelk som var sur. Det var første gang hun fikk noe som jeg ikke smakte på først selv, for hun var så uttålmodig og masete. Hun spiste det hun fikk og så ikke ut til å mislike det, men etterpå har hun nektet plent å spise både grøt og frukt. Jeg smakte på melken etterpå og den var virkelig sur så jeg tror det må være grunnen. Nå har vi en pause med alt annet enn pupp og håper hun er klar igjen om noen dager. Jeg er litt urolig for at jeg har ødelagt matopplevelsen hennes for lang tid, har du tips eller råd om hvordan jeg skal starte igjen og med hva? Er vi sent ute i forhold til mat og pappaperm om 2mnd? Ønsker inderlig svar! Anne

Svar:
Hei Anne
Jeg tror ikke du har ødelagt matopplevelsen hennes. Det er helt naturlig å være skeptisk til nye matvarer og det kan være hun må smake (og spytte ut) en ny matvare utallige ganger før hun til slutt begynner å svelge.
Vi anbefaler å begynne med smaksprøver av fast føde ved 6 måneders alder. Det vil si at du kan la henne prøve forskjellige matvarer. En ts om gangen midt på dagen etter at hun har fått litt morsmelk som smører tarmene de første gangene hun prøver noe nytt. Observer om det er noen reaksjoner. Prøv forskjellige mosete grønnsaker, frukt, kjøtt og fisk og grøt. Mengden er ikke viktig i starten og om en stund vil dere få lønn for strevet. Forhåpentligvis blir hun mindre kresen senere.
Det er også lurt å venne henne til å drikke vann fra kopp. Det blir mye spytting og søl i starten, men ikke gi opp.
Ved 8 måneders alder vil mengden fast føde øke og morsmelksmengden går ned. Kanskje er det nok med pupp før du går på jobb og når du kommer hjem + et par ganger til i løpet av dagen. Hvis ikke kan samboeren din kanskje bringe datteren din til jobben eller du ta deg litt fri så du får ammet henne. Det er gode ordninger som gjelder i arbeidslivet når det gjelder å få fri til amming.
Lykke til!
Hilsen Synnøve