Spørsmål:
Hei! Har ei jente på vel 4 mnd som jeg fullammer. Har i det siste gitt henne litt smaksprøver av banan og ferskenmos, noe som hun liker svært godt. Ikke fordi hun trenger det, men heller fordi jeg synest det er spennendes. Å det er jo litt gøy når hun blir så glad også da :-) Mitt spørsmål til deg er om det er dumt av meg å introdusere henne for dette når hun egentlig ikke trenger det? Bør jeg slutte å heller vente et par mnd? Blir svært takknemlig for svar.

Svar:
Hei Kari
Så kjekt at hun er så interesert i ny mat.
Det er ingenting i veien for å begynne med smaksprøver av forskjellige matvarer. Mange er veldig klare for å begynne med fast føde. Mage/tarmkanalen er nå også moden for å ta imot fast føde.
På den annen side har morsmelken alle de næringsstoffene som hun trenger frem til 6 måneders alder med unntak av D-vitamin. Dersom hun får store mengder fast føde kan dette gå utover inntaket av morsmelk. Det er grunnen til at vi sier at barnet kan vente med fast føde til 6 måneders alder dersom de er fornøyd med kun morsmelk.
Noen spebarn viser tegn på at de ikke er fornøyd med kun morsmelk, de bør starte med fast føde fra 4 måneders alder. Det samme gjelder de som får kun morsmelkerstatning.
Håper det ga svar på det du lurte på.
Hilsen Synnøve