Spørsmål:
Hei Jeg har nettopp introdusert grøt til vår lille gutt som er 6,5 mnd. Foreløpig ser dagen slik ut: 0700 - morsmelk 1000 - grøt etterfulgt av morsmelk 1300 - morsmelk 1600 - morsmelk 1800 - grøt etterfulgt av morsmelk Han våkner fortsatt en gang før tolv for mat og så en gang på natta. Får da kun morsmelk. Men jeg har lest her inne at det er smart å begynne med vann. Men når bør jeg gi dette? Etter grøten i stedetfor morsmelk? Bør jeg også legge opp flere matmåltider? Tenker i hvertfal klokken 1600 (middag) Føler jeg fortsatt er der jeg var når han ble født. Tenker da på at ammingen fortsatt er like hyppig og fortsatt like viktig. Kunne derimot tenke meg å endre på dette slik at han blir litt mindre avhengig av meg pluss at jeg vil at han skal få i seg nok og ikke minst riktig mat. Takker for svar:)

Svar:
Hei stolt mor
Du er i fin gang med å introdusere fast føde i tillegg til morsmelk. Deres matrutiner høres flotte ut. Fortsatt er morsmelk hovednæringen og bør gis først i måltidet etterfulgt av grøt og etterhvert middag (og annen mat). Ved 9 måneders alder overtar fast føde som hovednæring, men du kan gjerne amme først i måltidet så lenge du ønsker å amme. Vann kan du gi ham mellom måltid eller når han vil ha, gjerne fra kopp. Det er rikelig med vann i morsmelk så det er ikke et must enda, men lurt for tilvenningen sin del.
Nå når han har begynt med fast føde kan godt andre gi dette måltidet så du får en pause. Gradvis vil han spise mer fast føde og dermed ønske mindre morsmelk, det gjelder å være tolmodig en liten stund til.
Hilsen Synnøve