Spørsmål:
Hei! Jeg har ei jente på 10 måneder. Jeg er veldig opptatt av å gi henne et sundt og godt kosthold. Men nå har jeg begynt å tenke på at hun kansje lever for sundt? Hun spiser babygrøt til frokost og kvelds, brød med prim/banan eller leverpostei til lunch og middag lager jeg selv av grønnsaker og magert kjøtt (variert). Men jeg tilsetter ingen ting, kun kraft av det jeg lager. Hun spiser ellers frukt, og får d-dråper. Hun drikker kun vann til maten. (jeg ammer fortsatt litt.) I det siste har jeg tilsatt olje i middagen for at hun skal få litt fett. En t-skje om dagen, er det nok? Er det ellers noe jeg bør tenke på at hun trenger? Hun har aldri smakt snop, da jeg vil unngå å gi henne dette før hun ber om det selv. Så vi bruker frukt som "snop" her i huset... Takknemlig for svar Mathea

Svar:
Hei Mathea!
Så flott at du lærer henne sunne matvaner! Det vil hun ha mye igjen for resten av livet.
Lurt å bruke frukt som "snop", frukt er naturlig søtt og har masse vitaminer og antioksydanter. Høres ut som hun spiser variert også, lurt å venne henne til mest mulig forskjellige matvarer mens hun enda er nysgjerrig på nye ting. Da kan du unngå at hun blir så kresen senere. Hun må gjerne få fisk i tillegg til kjøtt og ost, tomat, makrell i tomat, kjøttpålegg mm på brødet. Det eneste unntaket er honning som dere bør vente med til hun blir et år.
Ang. tilsetting av olje i maten. Dersom dere unngår lettprodukter og har tynt lag med smør på brødet er det ikke nødvendig å tilsette olje dersom hun er normalvektig. Er hun tynn derimot er det veldig lurt å øke fettinntaket med en teskje olje i maten.
Hilsen Synnøve