Spørsmål:
Jeg har en gutt på 10 år som er allergisk mot banan, får utslett noen få plasser på bena(Prøver å unngå å spise det). Den mellomste på 7 reagerer litt på kiwi og jordbær(også sår/eksem). Nå er minstemann blitt 7 mnd og er veldig glad i fruktblandinger og grøt, og jeg lurer på om jeg bør unngå å gi han mat som inneholder det de to andre reagerer på.

Svar:
Hei Jorid
Det er vanskelig å forutsi hvem som vil få allergi. Et barn er i risikosonen for å utvikle allergi hvis både mor og far har betydelig allergisk sykdom, eller mor og et søsken.
Siden begge søskene hans er allergisk mot enkelte matvarer, er din yngste sønn i risikosonen for å utvikle allergi. De fleste matvarer kan utløse allergi, men det er bare noen få matvarer som står bak de fleste reaksjonene hos små barn; melk, egg, fisk og nøtter, og i sjeldnere tilfeller soya og hvete.
Det befales å vente med å introdusere egg, fisk og erter til  han er 1 år, 2 år for nøtter. Da morsmelk sannsynligvis beskytter mot utvikling av allergi mot matvarer anbefaler vi å amme så lenge det introduseres nye matvarer. Ved hver ny matvare som introduseres bør en amme først for så å gi små mengder ny mat midt på dagen og så observere om det kommer noen reaksjoner. Reaksjoner kan være på huden i form av eksem eller utslett eller i mage/tarm systemet da ofte oppkast/diare eller/og magesmerter.
Selv om de to eldste barna reagerer på banan og kiwi og jordbær er det ikke sikkert at minstemann vil reagere på disse matvarene. Prøv forsiktig som jeg har beskrevet og observer om han reagerer.
Du kan også spørre om råd på helsestasjonen eller hos legen din.
Hilsen Synnøve
De råd som gis i dag til familier i høyrisikogrupper for allergi er å gi morsmelk i hvert fall til barnet er 1 år gjerne til barnet er 1 1/2. Forskning viser at det er en